Ocena ryzyka kluczem do uniknięcia ataków w szkołach
Amerykańskie NCTC (National Counterterrorism Center), Secret Service oraz Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Homeland Security) przygotowały analizę zamachów w amerykańskich placówkach edukacyjnych od podstawówki do szkoły średniej z której wynika, że osoby planujące ataki często okazują widoczne symptomy zachowania, a w przypadku ich zgłoszenia przez członków najbliższej społeczności, możliwe jest uniknięcie nadchodzących tragedii.
Analiza objęła 67 przypadków, w których zapobieżono atakowi, w latach 2006-2018. Jej autorzy stwierdzają, że odpowiednio przeprowadzona ocena ryzyka powinna zawierać kompleksową pomoc i wsparcie dla uczniów cierpiących z powodu stresu, celem zmniejszenia podatności na ryzyko ulegania przemocy. Pierwszorzędnym celem tej polityki nie powinno być karanie lub dyscyplinowanie uczniów, bądź zgłaszanie ich zachowań organom ścigania, lecz udzielanie pomocy i wspólna praca celem pozytywnego wyjścia z trudnej sytuacji dla ucznia i społeczności. Wyniki analizy potwierdzają, że w większości przypadków istnieją momenty, w których odpowiednio przeprowadzona interwencja może zapobiec przemocy. Ponadto, kluczowymi osobami mogącymi zauważyć potrzebę reakcji są uczniowie (z klasy lub szkoły) rodzina oraz lokalna społeczność.
Więcej informacji: https://www.secretservice.gov/sites/default/files/reports/2021-03/USSS%20Averting%20Targeted%20School%20Violence.2021.03.pdf